Met de levering van vier nieuwe Scania LNG Euro 6 gasvoertuigen aan Wezenberg Transport heeft Albert Heijn de 100e gastruck ingezet. Albert Heijn schakelt voor de bevoorrading van haar winkels gespecialiseerde transportbedrijven in die betrouwbaarheid combineren met een beperkte milieu-impact. Wezenberg Transport is zo’n partner.
“Wij geloven heel sterk in LNG als brandstof naast diesel.” Rogier Verkley van Wezenberg Transport licht toe: “Scania is één van de weinige leveranciers die Euro 6 LNG kan leveren. Op basis van partnership delen wij onze ervaringen met hen.”
De vier nieuwe Scania’s zijn uitgerust met de 340 pk Euro 6 LNG motor; de sterkste gasmotor op de markt. De chauffeurs beschikken met de G Highline cabine over een ruime en complete werkplek. De voertuigen zijn geleverd door de vestiging Scania Zwolle.
LNG staat voor Liquefied Natural Gas; oftewel vloeibaar gemaakt aardgas. De lagere milieu-impact van aardgas maakt het uitermate geschikt voor toepassing in stedelijke gebieden. Scania levert twee 9 liter LNG motoren; een 280 pk en een 340 pk versie. Beide motoren doen qua trekkracht niet onder voor de dieselversies. Dit is voor veel transportbedrijven een belangrijke overweging die in de keuze wordt meegenomen.
Wezenberg gaat de 340 pk motor inzetten en combineert deze met een handgeschakelde versnellingsbak. De ruime G Highline cabine biedt de chauffeurs veel werk- en leefruimte. Bovendien sluit deze cabine aan bij de andere cabines in het wagenpark van Wezenberg.
“Samen met onze opdrachtgevers willen wij bouwen aan een distributienetwerk met een lagere milieu-impact. Uiteraard blijven we wel ondernemers voor wie de business case belangrijk blijft. Voor de ene toepassing kan LNG dan wel geschikt zijn, terwijl voor de andere diesel de aangewezen brandstof blijft. Zoals vaak leiden ook hier meerdere wegen naar Rome. Belangrijk is dat we vanaf het begin in LNG hebben geloofd en dat vinden we ook bij Scania terug. De trucks rijden nog relatief kort rond en hebben nog weinig onderhoudshistorie opgebouwd. Met Scania als gesprekspartner kunnen we hierover open van gedachten wisselen. We hebben allebei hetzelfde doel,” aldus Rogier Verkley.
De belangstelling voor LNG als brandstof voor trucks in distributietoepassingen groeit razendsnel. In de komende periode zal de infrastructuur voor de beschikbaarheid van LNG verder worden vergroot, zodat de inzet van LNG trucks in Nederland op grotere schaal kan worden toegepast. Naast de kleinere milieuvoetprint speelt ook het lagere geluidsniveau van de gasmotor een belangrijke rol.
Op de komende Bedrijfsauto-RAI krijgt Scania voor haar Euro 6 gasmotoren het PIEK certificaat uitgereikt. Dit betekent een verruiming van de mogelijkheden om buiten de venstertijden in binnensteden winkels te mogen bevoorradem.
Wezenberg is een pionier in Euro 6. Wij hebben niet alleen de eerste Euro 6 truck in Nederland op de weg gezet, maar wij hebben ook in twee jaar tijd ons gehele wagenpark vervangen door de jongste milieunorm.
Your specialist in fresh logistics
Webdesign StandOut Reclame