De eerste LDV’ers stapten zeven jaar geleden in LNG-pilots. Wezenberg Groep was er daar één van. Dat LNG duurzamer is dan diesel werd snel duidelijk, maar hoe praktisch is de brandstof in het dagelijks gebruik? Rogier Verkley gaf tijdens de Platform NEAD-bijeenkomst in Zoetermeer inzicht in zijn ervaringen. “We weten nu veel meer, maar hebben ook nog steeds veel vragen. Bijvoorbeeld over de koers die de overheid de komende jaren gaat varen”, stelt Verkley.
Acht jaar geleden durfde Wezenberg Groep als een van de eerste logistieke ondernemingen een pilot te starten met het rijden op LNG. De onderneming schafte enkele trucks aan en verzorgde daarmee de distributie voor Albert Heijn. “We wilden zelf ervaren wat de voor- en nadelen waren van deze brandstof. Het belangrijkste voordeel was dat je net als bij diesel gebruik maakt van een verbrandingsmotor, dat maakt de overstap eenvoudiger. Een ander voordeel is dat de motor minder geluid maakt, iets wat op sommige locaties van belang kan zijn. Het verbruik bleek redelijk vergelijkbaar met dat van diesel.”
Imago LNG
Sinds de keuze van Wezenberg Groep om enkele LNG-trucks aan te schaffen is er wel het een en ander veranderd. In 2011 waren de meeste trucks dual-fuel, inmiddels is 95 procent van de voertuigen een mono-fuel variant. Wat niet is veranderd is de mening van een groot deel van de chauffeurs die met LNG-trucks rijden. Verkley: “Chauffeurs vinden het minder interessant dan het rijden met een dieseltruck.” Hoewel het imago van LNG onder chauffeurs een item kan zijn bij de zoektocht naar personeel, is een ander argument belangrijker, meent Verkley: “De verkrijgbaarheid van de voertuigen is beperkt, te weinig producenten zijn ermee bezig. Daarnaast zijn er nog maar elf of twaalf tankstations in Nederland en is er per chauffeur een opleiding nodig over het tanken met de brandstof.”
Restwaarde LNG-trucks
De restwaarde van LNG-trucks is nog moeilijk in te schatten. Ook is onduidelijk welke plannen overheden hebben met de brandstof en alternatieve brandstoffen. “We bekijken op dit moment in welke richting de overheid zich beweegt voordat we nieuwe investeringen doen. Wat als een paal boven water blijft staan is dat we zo duurzaam mogelijk willen opereren. Dus zijn we ook bereid om daarin geld te steken. Maar in welke richting, dat zien we hopelijk snel.”
‘Hoe snel voldoende tankstations?’
Tijdens de Platform NEAD-bijeenkomst was ook Elske van de Fliert aanwezig, grondlegger van het CO2-afslankprogramma voor wagenpark en mobiliteit. Van de Fliert ziet ook dat vervoerders en logistiek dienstverleners worstelen met de vraag of ze moeten investeren in duurzamere brandstoffen dan diesel en zo ja in welke brandstoffen. “Hier en daar zie je projecten waarbij het lijkt of elektrische voertuigen de normaalste zaak van de wereld zijn. Rond Rotterdam zijn er diverse projecten waarvoor bedrijven nu de mogelijkheden bekijken van waterstofbusjes. Ook waterstof lijkt een serieuze optie, maar hoe snel heb je voldoende tankstations voor die brandstof? En kijk je vijf jaar vooruit, hoeveel LNG-, waterstof- en elektrische trucks rijden er dan rond?” Op dit moment rijden er volgens Verkley misschien zeshonderd tot zevenhonderd LNG-trucks in Nederland.
Waterstof en HVO
Waterstof lijkt de meest duurzame brandstof. Van de Fliert zou er de voorkeur aan geven om de energie die nodig is om waterstof als brandstof bruikbaar te maken met zonne- en windenergie te genereren. “Toch is ook HVO kansrijk. Deze nieuwe soort biodiesel is snel toepasbaar, dat is een groot voordeel.” Min of meer tegelijkertijd met de NEAD-bijeenkomst maakt de overheid bekend dat het de logistieke sector meer geld geeft voor het investeren in duurzaam transport.
Your specialist in fresh logistics
Webdesign StandOut Reclame